tisdag 21 februari 2012

Är grupparbetet ett samarbete?

Eleverna ska jobba i grupp. Arbetet delas upp (av den som är mest dominant) och eleverna pysslar med sina olika delar. Sedan läggs delarna ihop och eleverna skapar en muntlig presentation på två minuter var. Läraren kanske tycker att eleverna ska samarbeta mer, men har inte riktigt tid att gå in och förklara vad som menas med det. Och dessutom borde eleverna veta vad samarbete är vid det här laget. Eller hur?

Vad jag undrar är hur man i en värld som är fylld av politiker, dokusåpor, kollegor som inte gör lika mycket som man själv och diskussioner kring vem som ska slänga soporna, kan tro att samarbete är lätt. Att samarbete är något som man lär sig bara genom att utsättas för grupparbeten?

Medan förmågan att tävla – som ju också tränas på många skolor i de mest häpnadsväckande sammanhang – är något som man har relativt liten fördel av i resten av livet, så är förmågan att samarbeta något som verkligen kan göra vardagen enklare, både på jobbet och hemma.

(OK alla grottmänniskor, hävda att det är viktigt att tävla i olika sammanhang, men jag tror fortfarande att man kommer längre genom att samarbeta.)

Varför inte prova att ha ett samarbete om samarbete? Låta en grupp jobba fram en checklista utifrån frågor som: vad är ett samarbete? Hur vet man att det fungerar (vad ser, hör, gör man)? Vad kan man göra med det som inte fungerar? Hur ser vi till dra nytta av varje person i gruppen (på bästa sätt)?

Hur mycket bättre blir elevernas samarbete nästa gång, om de har sin egen checklista som bas för sitt samarbete? Inte vet jag hur just dina elever fungerar, men jag har svårt att tänka mig att det blir sämre.

Och vuxna brukar också bli bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar