Den sista punkten på dagordningen är ”Nytt betygssystem och bedömning”. Vi får se exempel på kunskapskrav i kursplanerna
och bedömningsmatriser ur det kommunikationsverktyg som används i kommunens skolor.
Nyfikenheten tilltar och nu kommer kvällens första dialog. Vi börjar fråga och
kommentera. Nyfikenheten blandas med frustration och sympati. Frustration över hur svårt det verkar och
sympati för att läraranas uppdrag verkar ha lite ”Mission Impossible” över sig.
Våra frågor inleds med
”Hur kan ni bedöma…?”
”Vad är skillnaden mellan…?”
”Hur får ni eleven att begripa…?”
”Hur ska vi föräldrar kunna förklara och hjälpa…?”
”Hur kan ni bedöma…?”
”Vad är skillnaden mellan…?”
”Hur får ni eleven att begripa…?”
”Hur ska vi föräldrar kunna förklara och hjälpa…?”
”Hur hinner lärarna ut ur matrisdjungeln med så måna elever och/eller ämnen?"
Eleverna mår bra av att veta vilken
prestation eller vilket resultat som förväntas för en viss betygsnivå. Att ha en
tydlig bild av vart man är på väg gynnar alltid resultatet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar