Rädslan och/eller
risken för betygsinflation kan bero på otydliga formuleringar med stora
möjligheter till egna tolkningar som alla håller sig inom ramen för de
beskrivna kunskapskraven. De försök till konkretiseringar som görs av lärare,
muntligt direkt till eleven och/eller i den djungel av svårtolkade matriser som
finns i styrdokument och i olika kommunikationsverktyg eller lärplattfomar kan knappast gynna
likvärdighet.
I det framgångsdrev
som skapas av kampen om eleverna är det inte svårt att hitta tolkningar som ger
goda eller för goda resultat.
Jag menar att learning outcomes, inlärningsresultat, kopplat
till SOLO-taxonomin gör skolarbetet och resultatet mer begripligt för eleverna,
men också att bedömningen blir mer likvärdig och därmed tryggare och mer
träffsäker för lärare, rektorer och inspektörer.
Se artikel: http://www.lararnasnyheter.se/l-rarnas-tidning/2012/02/16/fler-prov-ska-sl-cka-inflationsbrasan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar