söndag 18 mars 2012

Det här är ett bra ställe för mig, jag vill vara här och lära mig mer...Motivation, del 2.

Den 6 mars skrev jag om motivation. Ämnet är hur stort och hur svårt som helst, men det får inte göra att vi avstår från att prata om det. Hur skolan arbetar med motivation är avgörande för hur skolan lyckas med uppdraget. I dagens SvD finns en artikel ( Bonus ett sänke för motivationen ) om forskningen kring motivation som är värd många samtal, reflektioner och diskussioner i skolvärlden.
Artikeln beskriver skillnaden mellan intern och extern motivation och påstår att intern motivation är det som fungerar. I en av de många kommentarerna till artikeln finns en länk som summerar intern motivation i tre ord: Autonomy, Mastery och Purpose.
  • Vi motiveras alla (elever i skolan, rektorer, bagare och femåringar...) av att begripa vad vi gör och av att vi själva kan styra över de handlingar som leder dit vi vill.
  • Vi strävar alltid efter att bli lite bättre, sätta personliga rekord, på vägen mot något som vi förstår och vill till. 
  • Vi behöver begripa vart vi är på väg och tycka att målet är något som är värt att uppnå.
Punktlistan ovan är lätt att konkretisera när jag hämtar sonen på fotbollsträning en mörk, nollgradig februarikväll med snöblandat regn i luften. En hel drös frusna och blöta, men glada och motiverade tonåringar lämnar motvilligt planen klockan 21.
En skolkonkretiseringen blir att vi behöver kommunicera mål och krav på ett begripligt sätt med eleverna. Ett sätt är att beskriva inlärningsmålen som prestationer eller resultat som är konkreta och meningsfulla för eleven. Om detta skriver vi på flera ställen i denna blogg. Varje individ måste uppmärksammas på hur just de har blivit och kan bli bättre. När eleverna begriper vart de ska och varför det är meningsfullt att komma dit, kommer de att tycka att de handlingar som ska göras för att nå dit är värda att genomföra.
I mitt inlägg den 6 mars skrev jag att jag glömt psalmversen som jag lärde mig med hjälp av extern motivation, men fortfarande utvecklar min läsförmåga för att jag inser vitsen med den, intern motivation.
Jag kan nu höra rösten som säger ungefär: "Lätt att säga - svårt att göra" Jag håller med, men vi kan inte avstå ifrån ta itu med det. Vilken lärare vill inte ha en klass med optimalt internt motiverade elever?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar