torsdag 19 april 2012

Har du tonsillit eller halsfluss?

Nedanstående citat ur dagens tidning, har jag inte valt ut för att kritisera verktyget Unikum eller den inspekterade kommunen.
"De skriftliga omdömena upplevs som svåröverskådliga och svårförstådda. Det gör att elever och föräldrar inte får någon tydlig bild av hur det går i skolan. Dokumentationen görs på flera ställen i Unikum, men sambandet mellan bedömningar, nationella mål och kunskapskrav kan oftast inte ses." Hela artikeln finns här.
Jag tänker inte heller kritisera de beslut som lett fram till dokumentationsutvecklingen, även om det är frestande.
Ett av syftena med dokumentationen är förbättrad kommunikation med elever och föräldrar, som leder till förståelse för var vi är och hur nästa steg ser ut. Det låter ju hur enkelt som helst, men kursplaner och kunskapskrav är omfattande och ordrika. Ivern att göra rätt eller rädslan att göra fel har lett till att skolan kommunicerar hela styrdokumentets ordrika professionella språk till alla.
Nu till min undran. Varifrån kommer föreställningen att kommunikationen med elever och föräldrar måste genomföras så som nästan alla gör? Vem har sagt att skolor ska klippa in texter från dokumenten i matriser och sedan kommunicera det? Ett professionellt språk blir inte begripligare för att det klipps in i rutor och digitaliseras.
Sedan jag skrev om detta senast har jag och min kollega visat vår modell för rektorer och lärare. Jag har också pratat i telefon med Skolinspektionen. Alla håller med om att vår idé är enkel och hanterbar, digitalt eller på papper, men alla sitter fast i föreställningen om att så mycket som möjligt av styrdokumentens text flyttad till matriser är det sätt det måste ske på, även om det inte fungerar.
Det är tur att läkaren inte bemöter mig med sitt professionella språk när jag är patient. Han ger mig en förklaring på både nuläge och prognos som jag begriper.

4 kommentarer:

  1. Huvudet mitt på spiken – som förälder är jag trots allt mest intresserad av lärarens professionella bedömning: "är vi på spåret eller inte?", hur medveten jag än är (och som lärare kan tänkas förstå alla termer).

    Antar/hoppas du noterat att Lärarnas yrkesetiska råd också har tänkt att arbeta med frågan under kommande året: http://www.lararesyrkesetik.se/web/yrkesetik.nsf/doc/0028D54B?openDocument

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag visste inte om att Lärarnas yrkesetiska råd jobbar med frågan, men det känns ju logiskt att det sker.
      Jag ska genast läsa på...Återkommer.

      Radera
    2. Min kollega, Io, och jag funderar mycket på varför alla tycks fångade i samma fälla. Det skulle nog behövas att t.ex. Skolverket var tydliga och berätta de att det finns fler sätt att göra det på, t.o.m. bättre sätt. Det är ju en hur gammal kunskap som helst att information som inte når fram är ord som tumlar runt i luften och upplöses.
      Vi hjälper gärna Skolverket eller Lärarnas yrkesetiska råd med detta.

      Radera
    3. Hej igen!
      Vi har skrivit lite mer om detta i en artikel i Pedagogiska Magasinet; http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/02/23/oklara-m-l-skapar-betygsinflation
      Vi berättar gärna mer om förenkling utan kvalitetssänkning...

      Radera