måndag 14 maj 2012

Halva jobbet...

I denna bloggs gryning skrev både jag och Io om hur viktigt det är med begripliga mål. Jag har nu hittat fram till Göran Svanelids artikel om "The big five". Även här beskrivs begripligheten som avgörande för framgången. Jag är övertygad om att de flesta lärares samtal med elever är formativa och begripliga för eleven. Men varför får inte de dokument, ibland i form av matriser, som produceras vara det? Föräldrar och elever förutsätts ju läsa dem, förstå det lästa och agera utifrån det?
Ett framtida resultat som är attraktivt och begripligt blir liksom halva jobbet. Jag noterar elevcitatet från ett av Ios senaste inlägg: Jag vet inte hur jag ska göra för att komma högre i betygen bara för att jag inte förstår...I övrigt talar Svanelids artikel för sig själv. Läs gärna både den och de bloggar som finns pingade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar