tisdag 15 maj 2012

Lärarstatus

Lärarna får för lite betalt. Givetvis, jag håller med om det. Däremot tror jag inte att lönen (ens med en höjning) varken är det som får folk att välja lärarutbildningen eller det som skapar status åt yrket.

Hade inte också du en eller ett par lärare i skolan som du fortfarande respekterar? Yrkets status finns inom räckhåll, bara lärare får chansen att fokusera på att vara lärare och utveckla sin pedagogiska teknik. Om läraren istället ska ägna sig åt att försvara luddigt uttryckta bedömningsmatriser och försöka dokumentera varje del i en lång lista på centrala innehåll, ja då är risken stor att man istället blir ihågkommen som den där orättvisa läraren. För nog har du något sådant minne också?

Medan flera legitimerade yrkeskårer kan förlora sin legitimation, så kan dåliga lärare fortsätta i det oändliga. Jag vill absolut inte sparka på lärarkåren som helhet, men visst finns det en del lärare som helt enkelt valde fel yrke? Och till skillnad från liknande fall i vissa andra yrken så fortsättar de att möta hundratals elever och deras föräldrar. För varje fantastisk lärare man minns och respekterar, finns det troligtvis någon som man ryser när man tänker på. Lärare har så mycket makt och påverkan på ens uppväxt (och är därför så viktiga!).

Vad ska vi göra åt det här? Jag föreslår tre saker:
1.      Låt lärarstudenter komma ut och prova i verkligheten tidigt i utbildningen så att de kan hoppa av om det känns fel.
2.      Jobba i äkta lärarlag så att man med hjälp av sina kollegor ständigt kan utvecklas och dessutom dela upp uppgifter så at varje lärare kan göra det han/hon är bäst på. 

 3.  Använd en tydlig modell för den formativa bedömningen, så att det är lätt att se vilket steg jag är på nu och vad som är nästa steg. Och använd modellen för lärarnas och rektorernas egen utveckling också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar